tisdag 23 augusti 2016

Hur länge har vi haft vårdkris?

Hur länge har sjukvården i Sverige haft problem med personalbrist, vårdplatsbrist och överbeläggningar? De flesta verkar tro att det är en ny företeelse. Det trodde jag också, innan jag gjorde några google-sökningar efter gamla artiklar om svensk sjukvård.

Vårdkrisen under 2000-talet

Det visade sig att problemet funnits under hela 2000-talet. Nedan är en lista på artiklar och rapporter om sjukvården som fortfarande finns att läsa på nätet:

2000: "Stänger ditt sjukhus i sommar?"
2016: "Vårdkrisen: Svårt att hitta sjuksköterskor i hela Sverige"

Jag ville veta om det sett likadant ut ännu längre tillbaka. Därför begav jag mig till Kungliga biblioteket för att titta igenom deras sökbara digitaliserade tidningsarkiv. Där kan man bläddra i dagstidningar från början av 1800-talet och framåt. Med sökningar som exempelvis "vårdkris", "överbeläggningar" , "sjuksköterskebrist" hittade jag ett stort antal artiklar om sjukvården från 1940-talet och framåt som lika väl hade kunnat vara skrivna idag. Jag har fått tillåtelse av Expressen och Aftonbladet att dela med mig av de artiklar om sjukvård jag hittade och dessa kommer att komma upp i separata inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar